Rekordowe inwestycje w Europie w samochody elektryczne i akumulatory.

Najnowsze dane pokazują, że w ubiegłym roku inwestycje w produkcję pojazdów elektrycznych i baterii samochodowych w Europie wyniosły 60 mld euro. To 19 razy więcej niż w 2018 roku. 

Według raportu T&E przemysł i rządy, kierując się unijnymi celami w zakresie emisji CO2 z samochodów, zainwestowały 3,5 razy więcej w produkcję pojazdów elektrycznych i baterii w Europie niż w Chinach. Unijne i krajowe środki na wsparcie gospodarki po pandemii dla przemysłu motoryzacyjnego powinny opierać się na inwestycjach w elektromobilność i wspierać ekologiczne ożywienie poprzez priorytetowe traktowanie produkcji pojazdów elektrycznych, a także dawać zachęty do zakupu w celu zwiększenia sprzedaży samochodów bezemisyjnych, zwłaszcza we flotach korporacyjnych, taksówkowych i car-sharingowych.

Niemcy otrzymały największą część z nowych inwestycji. 40 miliardów euro pochodzi głównie z inwestycji koncernów Volkswagen i Tesla, która planuje budowę fabryki pod Berlinem. Czechy otrzymały 6,6 miliarda euro, również dzięki VW, który do 2029 roku planuje produkcję 75 całkowicie elektrycznych modeli. Włochy zabezpieczyły w ubiegłym roku 1,75 miliarda euro w inwestycjach na elektromobilność od Fiata, a Francja, Szwecja i Wielka Brytania otrzymają inwestycje w wysokości ok. 1 miliard. Hiszpania otrzymała inwestycje o wartości ok. 300 milionów euro od Opla, a Chorwacja 80 milionów euro od Hyundai i Kia.
 
Do Polski napływa również znaczna liczba inwestycji w elektromobilność.
Inwestycje te nie zostały uwzględnione w raporcie, ponieważ albo zostały ogłoszone przed 2019 rokiem, albo inwestorzy nie ujawnili dokładnej wartości inwestycji. Największym projektem z zakresu elektromobilności jest warta 2,8 mld euro fabryka akumulatorów LG Chem (inwestycja została ogłoszona w 2017 r.). W pierwszym kwartale 2020 roku Polska Agencja Inwestycyjna obsługiwała 14 projektów inwestycyjnych z obszaru elektromobilności.
 
Saul Lopez, menedżer ds. E-mobilności w T&E, powiedział: „Elektromobilność jest nową polityką przemysłową Europy, dlatego prawodawcy powinni zwiększyć środki na stymulację gospodarki, żeby wspierać ekologiczną odbudowę po pandemii.”

Gwałtowny wzrost inwestycji w produkcję samochodów elektrycznych zaowocował rozwojem rynku: w pierwszym kwartale 2020 roku samochody elektrycznych stanowiły 7% sprzedaży. W związku z ponownym otwarciem salonów sprzedaży ustawodawcy powinni dążyć do kontynuacji tego trendu poprzez takie instrumenty jak gwarancje kredytowe i wsparcie płynności dla producentów. Jeśli wprowadzone zostaną programy złomowania i zachęty do zakupu, należy je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży pojazdów elektrycznych, zwłaszcza we flotach miejskich, publicznych i prywatnych, które stanowiły 57% wszystkich samochodów sprzedanych w ubiegłym roku. Pieniądze publiczne powinny również wspierać osoby i firmy w instalacji infrastruktury ładowania.
 
Aby Europa mogła przodować w dziedzinie e-mobilności, prawodawcy UE powinni również przyspieszyć przejście na samochody o zerowej emisji. UE powinna dopilnować, aby tylko modele o zerowej emisji mogły być sprzedawane w całej Europie najpóźniej od 2035 roku