Odkąd w Europie pojawiły się auta wyposażone w katalizatory, a było to około 30 lat temu, z czasem wyrósł skup tych części samochodowych.
Do czego w ogóle katalizator?
Wraz ze wzrostem uwrażliwienia na losy naszej planety producenci aut benzynowych zaczęli wyposażać je w w katalizatory zmniejszające emisję spalin.
Pierwotnie posługiwano się dwoma rodzajami katalizatorów: utleniający dwutlenek węgla i redukujący tlenki azotu. Następnie doszło do fuzji tych dwóch, a obecnie w silnikach benzynowych stosuje się katalizatory trójfunkcyjne redukujące węglowodory, tlenek węgla i tlenki azotu.
Wróćmy jednak do bliższej nam jazdy samochodem.
Gdy podczas niej zaobserwujemy, że nasze auto zwiększyło zużycie paliwa i moc jego znacznie spadła najprawdopodobniej będzie to objaw zużytego katalizatora. Pocieszającym jest to, że część pieniędzy możemy odzyskać poprzez jego sprzedaż. Na rynku znajduje się wiele firm specjalizujących się w tego typu skupie. Ale… oddając nasz zużyty katalizator na skup warto jest rozeznać rynek. Dowiedzieć się, czy dana firma posiada odpowiednie zezwolenia i certyfikaty na recykling tego elementu, równie ważnym jest także renoma danego skupu.
Dlaczego więc katalizator to przedmiot pożądania niejednego skupu?
Katalizator jest określeniem reaktora katalitycznego, dzięki któremu dochodzi do zmniejszenia toksycznych substancji w spalinach wydostających się z komory spalania silnika. Na zewnątrz wygląda dość niemrawo i podobny jest kształtem do aluminiowej puszki. Natomiast jego wnętrze to prawdziwy skarb – ma on wiele kanałów przypominających plaster miodu. Na ściankach każdego z nich znajdują się metale szlachetne – platyna, ruten, rod oraz pallad – pożądane „skarby”.
Mając na względzie ochronę nieodnawialnych zasobów naturalnych naszej planety warto wiedzieć, że odzyskiwanie tych szlachetnych metali przyczynia się do dłuższego użycia tych, z których obecnie korzystamy, bez naruszania ich naturalnych złóż. Można pokusić się o stwierdzenie, że recykling zużytych katalizatorów wspiera ochronę naszej planety.
Aby to lepiej zobrazować weźmy pod uwagę to, iż pozyskanie 1 kilograma szlachetnej platyny wymaga wydobycia około 150 ton rudy. A do tej samej masy platyny potrzeba zaledwie dwóch ton zużytych katalizatorów. Ze względu na materiał, z którego są wykonane nośniki, katalizatory można podzielić na ceramiczne (z blokiem ceramicznym) i metalowe (z blokiem metalowym). Pojedynczy katalizator to najwyżej kilka gramów platyny, którą można otrzymać w wyniku odpowiednich metod odzysku.
Gdzie oddać zużyty katalizator?
Należy pamiętać, że zużyty katalizator to odpad, który może być sprzedany tylko firmom posiadającym niezbędne certyfikaty i zezwolenia na skup oraz utylizację tego rodzaju części. Wybierając skup katalizatorów najlepiej kierować się oferowaną ceną oraz renomą danego punktu.
Dwa systemy wyceny
Aktualnie na rynku mamy dostępne dwa rodzaje wyceny tych elementów. Pierwszy opiera się na systemie Telquel, wyznaczający opodatkowaną cenę za jednostkę masy lub sztukę danej części. Drugi sposób jest bardziej zawiły i dotyczy demontażu całego katalizatora oraz określenia rzeczywistej zawartości metali szlachetnych w nim zawartych poprzez określone badania.
Polski rynek katalizatorów samochodowych
Teraz polski rynek obejmujący skup i recykling katalizatorów nie jest jednym z największych, jednak mając na względzie uszczuplające się złoża wszelkiego rodzaju metali szlachetnych, nadarza się sposobność na jego energiczny rozwój a także zwiększenie zainteresowania tego typu strategią.
Reasumując, biorąc pod uwagę coraz bardziej rozszerzającą się świadomość ekologiczną, tenże koncept co do zużytych katalizatorów ma szanse na szeroki rozwój. Należy także pamiętać, by to wszystko zostało stworzone według efektywnej struktury, z dbałością o odpowiednie regulacje prawne a także legalność działań związanych z handlem odzyskanymi zasobami. Dopiero poprzez takie zabiegi jest możliwość na dłuższe korzystanie z odzyskanych surowców, co będzie mogło zastępować ich nieodnawialne odpowiedniki naturalnie występujące w środowisku.
Zobacz również: Jak należy postępować ze zużytymi oponami