Ekologiczny transport polskich miast. Co o nim powinniśmy widzieć.

W dzisiejszych czasach mobilność ma kluczowe znaczenie zarówno dla jakości życia, jak i konkurencyjności w społeczeństwie państw Europejskich. Jednak ma ona również i ciemne strony, o których wiele osób zdaje się zapominać. Pociąga za sobą niemałe koszty dla społeczeństwa wynikające z jej negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Co więcej emitowane przez sektor transportowy zanieczyszczenia stanowią poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Z tego powodu tak ważnym elementem polityki transportowej jest ekologiczny transport, na rozwój którego już dawno postawiła Europa.

Polska nie chce pozostać w kwestii przyjaznego dla środowiska transportu w tyle. Widać to w coraz większej liczbie miast. Niemal z roku na rok pojawia się coraz więcej inicjatyw, których celem jest popularyzacja transportu ekologicznego. Jedynym z polskich miast stawiających na ochronę środowiska jest Ostrów Świętokrzyski. Gmina otrzymała w tym roku na projekt ekologicznego transportu miejskiego ponad 17 milionów złotych z dotacji Regionalnego Programu Operacyjnego. Realizacja całego planu kosztować będzie ponad 25 milionów złotych. Przygotowany przez gminę Ostrowiec projekt przewiduje między innymi zakup dziesięciu autobusów (jednej hybrydy i dziewięciu niskoemisyjnych), które spełniają wymogi europejskie. Szacuje się, że pomieszczą one około 700 pasażerów. W Ostrowie Świętokrzyskim nowością będą także parkingi typu park & ride z 30 miejscami oraz bike & ride dla każdego, kto będzie pragnął przesiąść się z samochodu do autobusu.

Ostrów Świętokrzyski nie jest jedynym polskim miastem próbującym zmniejszyć poziom zanieczyszczenia powietrza poprzez wdrożenie nowych rozwiązań w transporcie miejskim. W ubiegłym roku Lublin od Ministra Rozwoju otrzymał 83 miliony złotych na naprawę infrastruktury drogowej oraz zakup dziesięciu nowych trolejbusów i pięciu elektrycznych autobusów. Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju powiedział wówczas, że przedsięwzięcie, na którego realizację Lublin otrzymał fundusze jest kolejnym kamieniem milowym „na drodze Lublina i otaczających go gmin do bardziej bezpiecznego i dostępnego dla wszystkich, ekologicznego transportu miejskiego, a w konsekwencji czystszego powietrza, mniejszego poziomu hałasu, lepszej mobilności. Na zmiany te czekają przede wszystkim mieszkańcy, ale nie są one bez znaczenia dla przyszłych inwestorów”.

Warto również wspomnieć o Toruniu, w którym w lipcu br. przez dziesięć dni (do 21 lipca) testowano ekologiczny autobus marki Solaris typ E 12 z zastosowanym napędem Medcom, który wyposażony jest w dwa silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w tylnej osi napędowej o mocy 2 x 60 kW (w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW). Zamontowana w autobusie bateria, pozwala na przejechanie, w warunkach miejskich, ok. 140 kilometrów bez konieczności ładowania. Testowany autobus posiada dotykowy pulpit, ogrzewany jest poprzez bojler elektryczny i wyposażony jest w klimatyzację z napędem elektrycznym. Miejski Zakład Komunikacji testował pojazd pod kątem przyszłych zakupów.

Nie sposób nie napisać także o Warszawie, która w ekologicznym transporcie miejskim widzi nowy sposób na walkę ze smogiem. Władze stolicy w lipcu 2017 r. podpisały europejską Inicjatywę Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, przedstawioną w trakcie posiedzenia Komitetu Regionów w Brukseli. Jednym z filarów inicjatywy jest publiczna deklaracja popierająca wspólne ambicje miast i producentów w celu przyspieszenia wprowadzania zeroemisyjnych autobusów. Kolejnym jej ważnym filarem jest stworzenie platformy wdrożeniowej, w ramach której organy publiczne, operatorzy transportu publicznego, producenci i organizacje finansowe będą mogły wspólnie osiągnąć zamierzone cele, czyli:

  • poprawić wymianę informacji,
  • ułatwić zrzeszanie się istotnych podmiotów,
  • wykorzystanie potencjału działań inwestycyjnych,
  • opracowanie specjalistycznych w tym zakresie polityk.

Zgodnie z założeniami inicjatywy, do 2025 r. 30 proc. europejskiej floty autobusowej mają stanowić pojazdy napędzane alternatywnymi źródłami energii.

Warszawa planuje zakupy większej liczby autobusów hybrydowych i gazowych. Ważnym działaniem realizowanym w stolicy jest również montaż paneli fotowoltaicznych w kilkudziesięciu autobusach. Podczas kursowania autobusów panele pozwalają zaoszczędzić do 5 proc. kosztów paliwa. Co więcej, na dachu jednego z budynków zajezdni przy ulicy Woronicza zainstalowano elektrownie słoneczną z 260 panelami, systemem ładowarek do obsługi elektrycznych autobusów i LED-owym oświetleniem. Działania te stanowią wstęp do wdrożenia kolejnych proekologicznych rozwiązań, z których najbardziej zaawansowanym będzie zajezdnia przy ul. Redutowej. Jeżeli chodzi o oszczędność energii oraz o ochronę środowiska zajezdnia ta do 2020 roku ma stać się najnowocześniejszym zakładem obsługi autobusów w Polsce,.

Reasumując, ochrona środowiska to dziś konieczność, zwłaszcza biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w naszym otoczeniu, których jesteśmy głównymi autorami. Ekologiczny transport to jeden ze sposobów by móc bez obaw odetchnąć pełną piersią, bez obaw wyjść z domu i nie martwić się o własne zdrowie.