Czy warto inwestować w autobusy elektryczne?

Drastycznie przekroczone normy smogu w powietrzu to ostatnio najczęściej poruszany temat mający bezpośredni związek z ekologią i zdrowiem. Szacuje się, że smog zabija rocznie ok 45 tys osób. Koncerny samochodowe prześcigają się w poszukiwaniu nowych sposobów, które spełnią we współczesnych samochodach wyśrubowane normy emisji spalin nałożone przez UE.

Problem smogowy dotyczy całego kraju, a w szczególności dużych miast. Jak pokazują badania, spaliny emitowane przez samochody i autobusy są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu, gdyż rozprzestrzeniane są na niskich wysokościach w bezpośrednim otoczeniu ludzi.

Wprowadzanym w ostatnich latach na coraz szerszą skalę rozwiązaniem są pojazdy hybrydowe i elektryczne (hybryda-połączenie silnika spalinowego z elektrycznym). W obecnej chwili tych pierwszych jest zdecydowana większość. Oczywiście to dla nas dobra informacja, chociaż woleli byśmy gdyby przeważały pojazdy elektryczne. Pojawienie się różnego rodzaju ogniw pozwoliło również na przeniesienie takich napędów do pojazdów komunikacji miejskich czyli autobusów.

W autobusach hybrydowych energia pochodzi ze spalania oleju napędowego, tak jak w tradycyjnym pojeździe z silnikiem diesla. Elektryczny silnik ułatwia ruszanie pojazdu i pozwala na odzyskać i ponowne wykorzystać energię, która bierze się z hamowania. Pojazdy elektryczne napędzane są wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów lub wytwarzaną przez ogniwa paliwowe. Różnice pomiędzy hybrydą, a pojazdem typu e-bus, to przede wszystkim korzyść tego drugiego w postaci wyeliminowania dodatkowych drgań i hałasu wpływających na komfort podróżowania. Autobus hybrydowy ma średnio 20-procentowo niższe spalanie oleju napędowego, niż pojazd z silnikiem diesla, emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń m.in. tlenki węgla i azotu . E-bus nie emituje żadnych spalin do atmosfery. W zależności od stopnia naładowania, potrafi przebyć dystans ok 400 km w warunkach miejskich, czyli dokładnie tyle samo co zatankowana do pełna hybryda.
Obecnie możliwy jest już montaż nowoczesnych silników w piastach napędzanych kół, natomiast baterie zajmują przestrzeń nad głowami pasażerów.W efekcie do e-busów i hybryd mieści się taka sama ilość pasażerów.

Jakie zatem są wady elektrycznych autobusów?

Eksploatacja pojazdów zeroemisyjnych obarczona jest metodą ich wytwarzania, podczas której emitowanych jest więcej zanieczyszczeń niż w przypadku konwencjonalnych pojazdów. Biorąc pod uwagę cykl produkcji e-busów kosztem spalania hybrydy przez okres użytkowania, okazuje się, że uzyskane wyniki i tak plasują pojazdy elektryczne na pierwszym miejscu, uzyskując zmniejszenie emisji tlenku węgla o 18%. To dzięki temu rynek e-busów odnotowuje ciągły wzrost zainteresowania przez władze miasta, które co raz częściej decydują się na tego typu rozwiązania.
Prognozy przewidują, że do 2020 roku sprzedaż wyniesie 41 tysięcy pojazdów.

Źr: Ursus Bus